Tuesday, January 17, 2012

Dah 32 minggu

Kejap je masa berlalu.

Di tempat kerja, sangat sibuk dengan kuliah dan penyeliaan pelajar. Mengajar memang tugas hakiki pensyarah. Tak boleh nak elak. Konsep penilaian berterusan dan pembelajaran aktif yang mesti digunapakai sekarang menambah beban. Mungkin sebab masih agak baru dalam bidang ni. Kata orang, alah bisa tegal biasa. Kebetulan pula tiap semester aku kena mengajar subjek yang silibusnya berbeza. Banyak masa diperlukan untuk buat persediaan kuliah.

Selain daripada itu, ada satu projek FRGS yang mesti aku selesaikan segera. Dengan bantuan  dua pembantu Penyelidik Siswazah (GRA), alhamdulillah ianya menunjukkan kemajuan yang positif. Kalau harap buat sorang-sorang, memang tak ke mana lah jawabnya. Ada juga seorang lagi pelajar Sarjana yang aku selia, tapi dengan tajuk yang berbeza. Di Jabatan kami, semua pelajar tahun akhir diwajibkan buat Projek Ilmiah Tahun Akhir (PITA) dan setiap pensyarah dikehendaki menyelia antara 8-10 orang pelajar. Seperti tahun yang lalu, aku dapat 8 orang pelajar lagi. Bezanya, tahun lalu kesemua pelajar adalah berbangsa Cina, tapi tahun ini kesemuanya Melayu. 8 kepala dengan 8 tajuk berbeza yang walaupun hampir sama, memang wat penyelia pening kepala.

Hal peribadi pon menyesakkan kepala. Pasal rumah lah, apa lagi. Ikut rancangan asal, kami nak beli tanah dan buat rumah sendiri. Kiranya uruskan semua tentang proses buat rumah dari A ke Z. Tapi fikir punya fikir, oleh sebab kekangan masa, akhirnya kami beli rumah siap, atau lebih tepat lagi hampir sangat nak siap. Itu pon kami serabut juga. Banyak hal betul. Cuba bayangkan kalau kami teruskan rancangan asal kami. Memang bergaduh je lah kerjanya hari-hari ngan encik suami.

Alhamdulillah kami dah mula letak barang di rumah baru kami dengan bantuan beberapa orang kawan yang baik hati; Kak Yani, Abg. Rizal , Siti Madihah dan Syawali. Tak banyak sangat pon. Selama 2 tahun lebih ni, kami menyewa rumah yang separa berperabot. Jadi kami hanya beli tv, peti sejuk, mesin basuh, sofa L, meja kopi dan meja belajar. Yang lain semua guna tuan rumah punya. Esok mungkin yang terakhir kami angkut barang; peti sejuk dan tv.

Tak sabar nak pindah, nak mulakan hidup baru! (",)

2 comments:

  1. selamat naik rumah baru... tak sempat akak nak kongsi bersamadetik manis tu :(

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kak Baini. Itulah, patutnya bulan 12 dah boleh masuk. Sekali problem ngan elektrik plak hari tu. Kot tak, dapat kita wat jamuan kat rumah saya.

    Macamana akak sekuarga kat sana skrg? Harap OK, dapat sesuaikan diri. Nak masuk musim bunga ni biasanya cuaca jadi tak menentu plak, sejuk-panas-sejuk-panas. Anak2 dan diri sendiri pon mudah sakit. Pastikan pakaian mencukupi bila keluar rumah tau.

    ReplyDelete